måndag 16 januari 2012

Stökat ut julen.

Det är ingen riktigt vinter vi har här i det lilla landet i år. En dag var det faktiskt så pass mycket snö att vi lyckades göra en snögubbe och några snölyktor, men annars har det varit klent med snön här. Och här om dagen var det vår i luften! Redan! Jag passade på att vädra hus, mattor och täcken ordentligt så att lite vårluft fick komma in. Egentligen var det alldeles för kallt för vår, men det var någonting i luften som fick mig att vilja ge mig ut på jakt efter små snödroppar.

Julen är nu helt utstökad. Till och med i skafferiet har de mest juliga sakerna "åkt ut". Fikonen bland annat. Jag är ingen fikonfantast, jag var den som alltid brukade byta bort mitt fikon som jag fick i min lilla korg med godsaker på julaftons morgon. Men ändå hamnar det fikon i kundvagnen i juletid.. I fredags åkte de sista fikonen ut ur skafferiet och ner i marmeladgrytan.

250g torkade fikon, 3 dl råsocker, 3 dl vatten, 1/2 tsk nystött kardemumma, 2 msk pressad apelsin, 1 st päron och 1 liten näve pinjenötter fick äran att samsas i marmeladen. Päron och fikon skars och klipptes i små bitar. Socker och vatten kokades upp. Fikon, päron, nötter, kardemumma och citronsaft rördes i. Utan lock kokade marmeladen livligt tills den tjocknade och blev simmig. Då och då rördes det om under kokningen. Färdig hälldes den upp i fina glasburkar och när den fått svalna hade den blivit ännu tjockare. I kylskåpet fick den stå ett dygn för att smakerna skulle mogna.
Receptet är från Caroline Hofbergs bok om pajer (jag kan nästan äta mig mätt genom att bara bläddra i den boken! Pajer är min grej.). Dock har jag lagt till päronet och pinjenötterna. Pinjenötterna ger faktiskt inte så mycket i marmeladen, de hamnade mest där i ett försök att efterlikna den goda fikonmarmeladen mor och far kom hem med från Italien.. Päronet ger lite mer smak och kan gärna få vara med i sällskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar